Singapūras Satīns ir populāra hiphopa apvienība, kuras sastāvā ir vairāki jauni, uzņēmīgi, radoši puiši. Grupa debitēja 2015. gadā. Puišu miksteps tiek dēvēts par šokējoši skaistu un par vienu no izcilākajiem 2015.gada muzikālajiem projektiem. “Singapūras Satīna” menedžera Olafa vārdiem runājot, miksteps raksturo dziesminieku dzīves uzskatus un skarbo ikdienu, kā arī liek aizdomāties par dzīves vērtībām. Continue reading “Singapūras Satīns autoskola Presto atver jaunus izaicinājumus”
Evelīna Pārkere autoskola – viņa izvēlas Presto!
Autoskola Presto izceļas ar inovatīviem un mūsdienīgiem digitālajiem risinājumiem pat pasaules līmenī. Izaugsme no vienkāršās pieraksta sistēmas kladītē uz e-pieraksta sistēmu ir ideāla gan kursantiem, gan instruktoriem – caur savu Presto profilu instruktors redz, kuros laikos pie ir pierakstījušies braucēji. Kursantiem ir iespēja attālināti noslēgt līgumu un samaksāt par braukšanas nodarbībām tiešsaistē, sacensties ar citiem teorijas jautājumu nokārtošanā u.c. Continue reading “Evelīna Pārkere autoskola – viņa izvēlas Presto!”
Latvijas autoskolas reitingi – pamats labākās autoskolas izvēlei
Katram reizi dzīvē pienāk atbildīgais mirklis, kad gribas kļūt neatkarīgam un iegūt autovadītāja tiesības. Latvijā autoskolu ir ļoti daudz. Daudzsološi piedāvājumi un noslēpumainas mistiskas akcijas, papētot piedāvājumu klāstu Latvijā, birst kā no pārpilnības raga. Taču, pirms piekrist šķietami izdevīgam darījumam, ir vērts kritiski papētīt un izanalizēt autoskolu izmaksas, apmācību kvalitāti, kā arī atsauksmes par konkrēto pakalpojumu sniedzēju. Continue reading “Latvijas autoskolas reitingi – pamats labākās autoskolas izvēlei”
Labākā autoskola Latvijā – kur meklēt informāciju?
Latvijā atrast autoskolu ir ārkārtīgi vienkārši, jo tirgus ir plašs, skolas ir dažādas un cenu līmenis nav ļoti augsts un katrs var atrast sev piemērotāko. Neskatoties uz to, ir grūti izvēlēties. Tomēr aizvien vairāk un vairāk dzirdams par negodīgiem un melīgiem krāpnieciskiem gadījumiem, kas nonākuši pat Patērētāju tiesību aizsardzības centra redzeslokā. Lai parādītu reālo situāciju, kuras tad ir godīgas un negodīgas skolas, arī 2018. gadā tika veikts pētījums par Latvijas auto skolu nozari, kas atklāja daudzus interesantus faktus. Continue reading “Labākā autoskola Latvijā – kur meklēt informāciju?”
B kategorijas CSDD braukšanas eksāmens
B kategorija ir viens no populārākajiem transportlīdzekļa veidiem un, sasniedzot pilngadību, gandrīz katrs jaunietis plāno iegūt B kategorijas tiesības, jo ikdienas dzīve bez automašīnas ir neiedomājama. Lai iegūtu vadītāja apliecību, viss sākas ar to, ka ir jāiziet apmācība auto kursos, pēc kuru sekmīgas beigšanas kursantam atliek vien tikt galā ar CSDD eksāmeniem.
CSDD pārbaude jākārto ar auto, kas aprīkots ar mehānisko pārnesumu kārbu
CSDD pārbaudes sastāv no teorētiskā un braukšanas eksāmena, kas kursantam jākārto ar CSDD automobili. CSDD auto ir aprīkots ar mehānisko pārnesumu kārbu, bet tie, kas vēlas kārtot B kategoriju ar automātisko pārnesuma kārbu var to izdarīt Rīgas nodaļā. Lai gan jārēķinās ar to, ka B kategorijas kārtošana ar automātisko kārbu nozīmē, ka persona iegūs vadītāja apliecību ar ierobežojumu, kas ļauj vadīt automobiļus tikai ar automātisko pārnesuma kārbu.
Ja persona, kam ir šis vadīšanas ierobežojums, vēlas braukt arī ar auto, kas aprīkots ar mehānisko kārbu, tad jārēķinās ar jaunu CSDD eksāmenu braukšanā ar auto, kas aprīkots ar mehānisko kārbu (bez atkārtotas autoskolas kursu apmeklēšana). Pēc tam būs jāmaina arī iegūtā vadītāja apliecība.
Eksāmena laikā kursantam jāparāda zināšanas par auto, jāizbrauc figūras un jāvada auto ceļu satiksmē
B kategorijas eksāmena automobili, izvēles figūras un instruktoru izvēlas speciāla datorprogramma. Kopā ņemot, vadīšanas eksāmens tiek pieņemt trīs posmos, kas ietver zināšanu pārbaudi par transportlīdzekli, figūru izpildi un braukšanu ceļu satiksmē.
Zināšanu pārbaude par transportlīdzekli:
- noteikt, vai automobilis ir aprīkots ar ziemas vai vasaras riepām un paskaidrot riepu ekspluatācijas īpatnības;
- paskaidrot, kā pārbaudīt un kādam ir jābūt gaisa spiedienam riepās, kā pārbaudīt un papildināt šķidruma līmeni dzesēšanas sistēmā, kā pārbaudīt eļļas līmeni motora karterī un to, kāda ir riteņa maiņas gadījumā veicamā darba secība un drošības pasākumi;
- pārbaudīt šķidruma līmeni logu mazgātāju tvertnē un ieslēgt stikla tīrītājus dažādos režīmos;
- ieslēgt ārējās apgaismes ierīces vai avārijas gaismas signalizāciju;
- norādīt kontroles mēraparātu panelī nepietiekama bremžu šķidruma līmeņa un nepietiekama eļļas spiediena signālspuldzes un paskaidrot to nozīmi.
Figūras:
- „Stāvvieta paralēli braukšanas virzienam”;
- Viena no datorprogrammas izvēlētajām figūrām starp “kases aparāts”; „apgriešanās braukšanai pretējā virzienā”; „iebraukšana gabarītvārtos”; „braukšanas uzsākšana augšupceļā”.
Braukšana ceļu satiksmē:
- Braukšana reālā ceļu satiksmē, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumu un satiksmes drošības prasības;
- Braukšana apdzīvotās vietās un ārpus tām;
- 5 minūšu vadīšana pa paša izvēlētu maršrutu uz inspektora norādīto gala mērķi;
- Braukšana ceļu satiksmē ilgst ne mazāk kā 25 minūtes.
Sarežģītākā daļa lielam vairumam ir tieši B kategorijas eksāmenā ir braukšana ceļu satiksmē, kur kļūdas tiek pieļautas, piem., nepalaižot gājējus (nogriežoties krustojumā) vai uzsākot braukšanu vienvirziena ceļā. Stress noteikti rodas arī brīdī, ja noslāpst automašīna. Šajā gadījumā gan uztraukums ir tikai lieka parādība, vienkārši jāatsāk braukšana, jo, ja šī situācija rada draudus satiksmes drošībai, instruktors vienkārši ņems vadību savās rokās un pārtrauks eksāmenu.
Eksāmens tiek vērtēts pēc ķļūdu bīstamības pakāpes
B kategorijas braukšanas eksāmens tiek vērtēts pēc vairākām kļūdām, kas atkarīgas no to bīstamības pakāpes. Nenozīmīgas kļūdas – kuras neietekmē satiksmes drošību. Vidēji smagas kļūdas – kuras atsevišķos gadījumos var apdraudēt satiksmes drošību. Bīstamas kļūdas – kuras gandrīz vienmēr rada draudus satiksmes drošībai vai kuru dēļ attiecīgajā situācijā tiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai, tad inspektors ir tiesīgs pārtraukt eksāmenu.
Pēc eksāmena sekmīgas nokārtošanas, CSDD nodaļā iespējams saņemt vadītāja apliecību. Bet, ja CSDD braukšanas eksāmens nav nokārtots, atkārtots vadīšanas eksāmens ir pieļaujams ne ātrāk kā nākošajā darba dienā. CSDD vadītāju kvalifikācija pieejama 8 CSDD nodaļās visā Latvijā (Jelgavā, Jēkabpilī, Liepājā, Valmierā, Rēzeknē, Ventspilī, Rīgā, Siguldā) un B kategorijas vadīšanas eksāmens maksā Ls 21,05 (tik pat maksā arī atkārtots eksāmens).
CSDD braukšanas eksāmens Latvijā
CSDD braukšanas eksāmens ir jākārto, lai iegūtu automašīnas un autobusu, kā arī motocikla vadītāja apliecību. Braukšanas eksāmens tiek pieņemts, lai pārbaudītu kursanta braukšanas iemaņas un prasmi iekļauties kopējā transportlīdzekļu plūsmā, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumus un neapdraudot sevi un pārējos satiksmes dalībniekus. Pirms šī eksāmena personai ir jāiziet kāda no Latvijas autoskolām vai jāizvēlas privātais instruktors, kas apmāca personu transportlīdzekļa vadīšanā.
Braukšanas eksāmens norise un pieņemšanas kārtība
Automašīnas CSDD braukšanas eksāmens ir jākārto ar CSDD automobili, kas ir aprīkots ar mehānisko pārnesumu kārbu. Tiem, kam ir vēlme kārtot eksāmenu ar automātisko pārnesumu kārbu, ir tāda iespēja CSDD Rīgas nodaļā, tomēr jārēķinās ar to, ka pēc šī eksāmena nolikšanas vadītājam tiks piešķirta B kategorijas vadītāja apliecība ar ierobežojumu, kas ļauj vadīt tikai automobiļus ar automātisko pārnesuma kārbu.
Tikmēr motocikla braukšanas eksāmens ir jākārto ar atbilstošas kategorijas motociklu, kas var būt autoskolas vai, piem., instruktora motocikls. Jāatceras vien tas, ka topošie motociklist var kārtot braukšanas eksāmenu periodā no 1. aprīļa līdz 1. oktobrim.
Eksāmenam var pieteikties, ierodoties CSDD nodaļā, vai, piem., izmantojot e-CSDD, kas tikai ietaupīs personas laiku. Eksāmena automobili, izvēles figūras un instruktoru, pie kā jākārto CSDD braukšanas eksāmens, izvēlas speciāla datorprogramma un braukšanas eksāmens tiek pieņemts trīs posmos:
- Zināšanu pārbaude par transportlīdzekli
- Figūras
- Braukšana ceļu satiksmē
Zināšanu pārbaudē CSDD inspektors vērtē prasmi pārbaudīt transportlīdzekli, lūdzot paskaidrot vai veikt vienu pārbaudi, kas var būt saistīta ar riepām, riteņu maiņu, eļļas, šķidruma līmeņiem, ārējo apgaismes ierīci, gaismas signāliem. Ja pārbaudījums netiek izpildīts, tiek neprecīzi izpildīts vai nepilnīgi izskaidrots – tiek piešķirta viena nenozīmīga kļūda.
Figūru izpilde ir domāta, lai pārbaudītu personas prasmes un iemaņas, lietojot transportlīdzekļa vadības ierīces. B kategorijai jāizpilda „stāvvieta paralēli braukšanas virzienam” kā arī vienu no figūrām, ko izvēlas jau iepriekš minētā datorprogramma. Ja figūra netiek izpildīta ar otro mēģinājumu vai tiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai – eksāmens nav nokārtots.
Braukšana ceļu satiksmē ļauj CSDD inspektoram novērtēt kursanta iegūtās iemaņas un prasmi sagatavoties braukšanai un vadīt transportlīdzekli ceļu satiksmē, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumus. Šis eksāmena posms ietver dažādas satiksmes intensitātes un sarežģītības pakāpes ceļus apdzīvotā vietā, kā arī ceļus apdzīvotās vietās vai ārpus tām. Braukšana ceļu satiksmē ilgst ne mazāk, kā 25 minūtes.
Braukšanas eksāmens tiek vērtēts no pieļauto kļūdu nozīmīguma un bīstamības pakāpes
Braukšanas eksāmens tiek vērtēts pēc vairākām kļūdām, kas atkarīgas no to bīstamības pakāpes:
- Nenozīmīgas kļūdas – kuras neietekmē satiksmes drošību;
- Vidēji smagas kļūdas – kuras atsevišķos gadījumos var apdraudēt satiksmes drošību;
- Bīstamas kļūdas – kuras gandrīz vienmēr rada draudus satiksmes drošībai vai kuru dēļ attiecīgajā situācijā tiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai, tad inspektors ir tiesīgs pārtraukt eksāmenu.
Pēc vadīšanas eksāmena CSDD inspektors informē par eksāmena rezultātu un ar parakstu protokolā apliecina, ka kursants ir iepazinies ar rezultātu un tam piekrīt. CSDD braukšanas eksāmens ir nokārtots, ja vadīšanas CSDD eksāmena laikā netiek pieļauta:
- bīstama kļūda;
- vairāk kā divas vienāda rakstura vidēji smagas kļūdas vai vairāk kā trīs dažāda rakstura vidēji smagas kļūdas;
- vairāk kā piecas nenozīmīgas kļūdas.
Pēc eksāmena sekmīgas nokārtošanas, CSDD nodaļā iespējams saņemt vadītāja apliecību. Bet, ja CSDD braukšanas eksāmens nav nokārtots, atkārtots vadīšanas eksāmens ir pieļaujams ne ātrāk kā nākošajā darba dienā. Automašīnas vadīšanas eksāmens maksā Ls 21,05 un tik pat maksā arī atkārtots eksāmens, tikmēr motocikla vadītāja eksāmens maksā Ls 21.05, ja eksāmenu kārto ar autoskolas vai instruktora motociklu vai Ls 32.59, ja eksāmenu kārto ar CSDD nodaļas motociklu.
C1 kategorija un tās iegūšanas kārtība
C1 kategorija ir visi mehāniskie transportlīdzekļi, kuri neietilpst D1 vai D kategorijā, kuru pilna masa pārsniedz 3500 kilogramus, bet nepārsniedz 7500 kilogramus un kuri ir konstruēti un paredzēti ne vairāk kā astoņu pasažieru pārvadāšanai, neskaitot vadītāju, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kilogramus.
„C1” kategorijas vadītāja apliecību var iegūt jau no 18 gadu vecuma
C1 kategoriju var sākt mācīties jau no 16 gadu vecuma, bet tiesības var iegūt, ja persona ir sasniegusi 18 gadu vecumu. Tāpat jāņem vērā, ka vadītāja apliecība pieejama personām, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvija un kas regulāri uzturas valstī.
“C1” kategorijas iegūšanas kārtība:
- Teorijas kursi
- Mācību braukšana
- Skolas teorijas eksāmens
- CSDD teorētiskais un vadīšanas eksāmens
C1 kategorijas vadītāja apliecība pieejama tikai tad, kad ir veiksmīgi veikta apmācība kādā no Latvijas autoskolām un pēc tam nokārtoti arī CSDD eksāmeni. Autoskolā personai tiek likts pamats teorētiskajās zināšanās un tai tiek iemācītas vadīšanas iemaņas, kuras pārbauda autoskolas eksāmenos. Katrai autoskolai ir teorētiskais eksāmens, kas ir maksimāli pielīdzināts CSDD teorijas eksāmenam. Tikmēr vadīšanas eksāmens ir ne katrā no autoskolām un vislabāk būtu izvēlēties autoskolu, kur šī eksāmena nav.
CSDD eksāmeni teorijā un vadīšanā
Pirms CSDD eksāmena kārtošanas jāuzrāda šādi dokumenti:
- Pase vai vadītāja apliecība;
- Autoskolas izsniegta apmācības karte ar atzīmēm par pabeigtu teorētisko un vadīšanas apmācību;
- Medicīniskā karte, kur derīga C1 kategorija;
- Pirmās palīdzības kursu beigšanas apliecība.
Pēc veiksmīgi nokārtotiem autoskolas eksāmeniem persona tiek pielaista arī pie CSDD pārbaudēm. CSDD teorija tiek pārbaudīta datorizētā eksāmenā un sastāv no 35 jautājumiem, uz kuriem jāatbild 30 minūtēs. Eksāmena rezultātu vērtē speciāla datorprogramma un eksāmens ir nokārtots, ja pieļautas ne vairāk kā 3 nepareizas atbildes.
Tikmēr CSDD vadīšanas eksāmens noris vairākās kārtās, kas ietver zināšanu pārbaudi par transportlīdzekli, figūru izpildi un braukšanu ceļu satiksmē. Šim eksāmenam personu sagatavo autoskolas, gan teorētiskās apmācības procesā (Ceļu satiksmes noteikumi, ceļu satiksmes drošība), gan ar braukšanas apmācībā (sākumā ierobežotā mācību laukumā un, kad personas iemaņas ir pietiekamas, tad arī braukšanu ceļu satiksmē).
Pēc veiksmīgi nokārtoties CSDD eksāmeniem C1 kategorijas vadītāja apliecība derīga 5 gadus. Transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt C kategorijas transportlīdzekli, atļauts vadīt arī C1 kategoriju. Tikmēr personām, kurām ir tiesības vadīt C1 kategorijas transportlīdzekļus, ir tiesības vadīt arī specializētos tūristu transportlīdzekļus.
Eksāmens CSDD un tā norises kārtība
Latvijā, pirms kārotās transportlīdzekļa kategorijas vadītāja apliecības iegūšanas, nepieciešams iziet CSDD eksāmenus. Kopā pastāv 2 eksāmeni: teorijas un vadīšanas eksāmens CSDD. Atkarībā no kategorijas, CSDD eksāmeniem sagatavo neskaitāmas autoskolas Latvijā, tomēr arī pašam topošajam autovadītājam jāvelta uzmanība un pūles, lai sagatavotos eksāmeniem pietiekoši labi un noliktu tos jau ar pirmo reizi.
CSDD eksāmens teorijā, eksāmena jautājumi un vērtējums
Teorijas eksāmens CSDD ir jākārto jebkuras transportlīdzekļa kategorijas vadītājam, sākot no velosipēda līdz pat automašīnas un autobusu vadītāja apliecības iegūšanai. CSDD teorijas eksāmens ietver visdažādākos jautājumus saistībā ar Ceļu satiksmes noteikumiem, transportlīdzekli, braukšanas situācijām u.tml. Eksāmenam jau iepriekš var sagatavoties, piem., pildot Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) testu CSDD mājaslapā vai mācoties no CSN un uzdevumu grāmatiņām.
CSDD teorijas eksāmena jautājumi:
- Vispārīgie jautājumi;
- Latvijas Republikas ceļu satiksmes noteikumi;
- Ceļu zīmes, apzīmējumi, ceļu satiksmes regulēšana;
- Drošas transporta līdzekļa vadīšanas tehniskie aspekti;
- Ceļu satiksmes drošība un administratīvā, kriminālā un citu autovadītāja atbildība;
- Noteikumi saistībā ar automobiļa ekspluatēšanas tiesībām;
- Braukšana ceļu satiksmē;
- Faktori, kuri var sekmēt avārijas izraisīšanu;
- Pirmās medicīniskās palīdzības sniegšana u.c.
Teorijas eksāmens ir datorizēts un arī eksāmena rezultātus vērtē speciāla datorprogramma. Atkarībā no personas vēlmēm, eksāmenu var kārtot latviešu vai krievu valodā. Atkarībā no izvēlētās transportlīdzekļa kategorijas, eksāmena jautājumu un pieļaujamo kļūdu skaits var būt atšķirīgs. Piem., B kategorijas eksāmens sastāv no 30 jautājumiem 30 minūtēs un eksāmens ir nokārtots, ja pieļautas ne vairāk kā 3 kļūdas.
Arī eksāmena maksa ir atkarīga no izvēlētās kategorijas, jau minētajai B kategorijai maksa par eksāmena veikšanu Ls 8.88, bet ne katrs var nokārtot to uzreiz ar pirmo piegājienu. Nākošais eksāmens CSDD var tikt kārtots tikai nākošajā darba dienā un par katru reizi jāmaksā atkārtoti.
CSDD vadīšanas eksāmens, norises kārtība un gala vērtējums
Vadīšanas eksāmens ir jākārto, lai iegūtu automašīnas un autobusu vadītāja, kā arī motocikla vadītāja apliecību. Vadīšanas eksāmena laikā tiek pārbaudītas personas braukšanas iemaņas un prasme iekļauties kopējā transportlīdzekļu plūsmā, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumus un neapdraudot sevi un pārējos satiksmes dalībniekus.
Vadīšanas eksāmens tiek pieņemts trīs posmos:
- Zināšanu pārbaudi par transportlīdzekli – prasme pārbaudīt automobili, veicot vienu pārbaudi, kas var būt saistīta ar riepām, riteņu maiņu, eļļas, šķidruma līmeņiem, ārējo apgaismes ierīci, gaismas signāliem.
- Figūru izpilde – B kategorijai jāizpilda „stāvvieta paralēli braukšanas virzienam” un viena no figūrām, ko izvēlas datorprogramma.
- Braukšana ceļu satiksmē – prasmju un iemaņu pārbaude, lietojot transportlīdzekli uz koplietošanas ceļiem.
Visus rīkojumus saistībā ar braukšanu sniedz CSDD instruktors un vadīšanas eksāmens CSDD ietver dažādas satiksmes intensitātes un sarežģītības pakāpes ceļus apdzīvotā vietā, kā arī ceļus apdzīvotās vietās vai ārpus tām un eksāmens ilgst ne mazāk kā 25 minūtes. Inspektoru un figūras, kas jākārto vadīšanas eksāmenā, izvēlas speciāla datorprogramma.
Vadīšanas eksāmena laikā pieļautās kļūdas novērtē atkarībā no to nozīmīguma un bīstamības pakāpes, pēc kā arī tiek lemts par eksāmena rezultātu. Kļūdas tiek iedalītas 3 kategorijās: nenozīmīgas kļūdas (kuras neietekmē satiksmes drošību), vidēji smagas kļūdas (kuras atsevišķos gadījumos var apdraudēt satiksmes drošību, bet kuru dēļ attiecīgajā situācijā netiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai), bīstamas kļūdas (kuras gandrīz vienmēr rada draudus satiksmes drošībai vai kuru dēļ attiecīgajā situācijā tiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai).
Vadīšanas eksāmens CSDD ir nokārtots, ja nav pieļauta
- bīstama kļūda;
- vairāk kā divas vienāda rakstura vidēji smagas kļūdas vai vairāk kā trīs dažāda rakstura vidēji smagas kļūdas;
- vairāk kā piecas nenozīmīgas kļūdas.
Ar eksāmenu norises gaitu atbilstoši izvēlētajai kategorijai un ar citu aktuālu informāciju sīkāk var iepazīties CSDD mājaslapā. Ja eksāmeni CSDD ir nokārtoti veiksmīgi, personai tiek piešķirta vadītāja apliecība.
Autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā
Autoskolas Latvijā ir sava veida starpnieki starp topošo vadītāju un Ceļu Satiksmes Drošības direkciju (CSDD). Autoskolas pienākumos ir apmācīt topošos transportlīdzekļu vadītājus un sagatavot viņus lielajiem CSDD eksāmeniem, kas jānokārto, lai iegūtu tiesības. Pašlaik Latvijā tiek veiktas dažādu kategoriju mehānisko transportlīdzekļu apmācības un tās ir gan teorētiskās, gan praktiskās jeb vadīšanas apmācības. Tikai veiksmīgi nokārtots autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā dod iespēju tikt pielaistam pie CSDD eksāmeniem.
Teorijas eksāmens autoskolās ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam
Autoskolas eksāmens teorijā ļauj sagatavoties un parasti ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam. Teorētiskā apmācība parasti notiek jau iepriekš nokomplektētās grupās un katrs var pats izvēlēties kādā grupā vēlas atrasties, jo lekcijas tiek pasniegtas gan latviešu, gan krievu valodās. Teorētiskos priekšmetus (Ceļu satiksmes noteikumus, satiksmes drošību u.c.) māca profesionāli pasniedzēji, kuriem ir attiecīgās zināšanas un pasniedzēja apliecība.
Mācības notiek speciālās apmācības telpās un ar likumu ir noteikts, ka vienas teorētiskās nodarbības ilgums ir 45 minūtes. Parasti vienā dienā tiek pasniegtas ne vairāk kā 5 teorētiskās nodarbības. Pēc teorētiskās apmācības kursantam ir jānokārto autoskolas eksāmens teorijā, kas parasti ir ļoti līdzīgs CSDD eksāmenam (30 jautājumi 30 minūtēs, 3 pieļaujamās kļūdas). Dažreiz autoskolas teorijas eksāmenam ir stingrāki noteikumi, līdz ar to, nokārtojot šo autoskolas pārbaudi var mierīgi doties kārtot CSDD teoriju.
Teorētiskajās nodarbībās un autoskolas eksāmenā ietverti jautājumi par:
- ceļu satiksmes noteikumiem,
- pirmo palīdzību,
- transportlīdzekļa tehnisko stāvokli,
- ceļa zīmēm,
- braukšanu pa koplietošanas ceļiem,
- rīcību negadījumos,
- vadītāja tiesībām un pienākumiem u.c.
Vislabāk izvēlēties autoskolu, kur nav autoskolas braukšanas eksāmena!
Kursanti pie autoskolas braukšanas apmācības tiek pielaisti tikai tad, kad tie ir apguvuši Ceļu satiksmes noteikumu pamatzināšanas. Tāpat autoskolas izsniedz kursantam speciālu braukšanas mācību atļauju jeb apmācības karti. Braukšanu māca instruktori, kuriem ir instruktoru apliecība un vienas mācību stundas ilgums ir 45 minūtes. Sākumā šī braukšanas apmācība notiek ierobežotā laukumā, bet, uzlabojoties kursanta braukšanas iemaņām, apmācība tiek pārcelta arī uz koplietošanas ceļiem.
Pirms uzsākt braukšanas apmācību, jābūt zināšanām par:
- priekšrocības un rīkojuma, aizlieguma grupu ceļu zīmēm;
- ceļu satiksmes regulēšanu;
- braukšanas uzsākšanu un braukšanas virziena maiņu;
- transportlīdzekļu izkārtojumu uz brauktuves;
- braukšanu krustojumos.
Latvijā ir autoskolas, kurās ir braukšanas autoskolas eksāmens un ir arī tādas, kurā šī eksāmena nav. Labāki jau tomēr ir tie auto kursi, kur kursants tiek sagatavots un apmācīts braukšanā, bet, kur nav šī vadīšanas eksāmena. Kāpēc? Nereti tieši šis eksāmens kļūst par klupšanas akmeni, kas tikai aizkavē kursantu ceļā uz kārotās vadītāja apliecības iegūšanu. Īpaši slikti ir tad, ja autoskolas vadīšanas eksāmenā kursants tiek izgāsts speciāli, liekot viņam atkal un atkal maksāt par šo eksāmenu, tādējādi tas kļūst par peļņas avotu autoskolai.
Pat, ja autoskolas eksāmens vadīšanā tomēr notiek un tas sagādā problēmas, ir vērts pieteikties, piem., pie kāda privātā instruktora, kas varētu novērtēt kursanta braukšanas prasmi. Tādējādi varēs saprast, kursantam tiešām trūkst braukšanas iemaņu vai vaina ir autoskolā.
Pēc nokārtota autoskolas eksāmena teorijā un braukšanā (ja tāds ir), kursants iegūst tiesības doties kārtot CSDD eksāmenus. Ja kursanta iemaņas ir pietiekošas (kam pēc autoskolas eksāmenu pārbaudes tā arī jābūt, jo savādāk persona nemaz netiktu pielaista pie CSDD pārbaudēm) un eksāmeni ir nokārtoti veiksmīgi, tiek iegūta attiecīgās kategorijas vadītāja apliecība.
CSDD eksāmens teorijā topošajiem vadītājiem
Lai iegūtu tiesības vadīt jebkura veida transportlīdzekli, topošā vadītāja zināšanas tiek pārbaudītas Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijas (CSDD) eksāmenos. Kopā tie ir divi – teorētiskais un vadīšanas eksāmens. Vadīšanas eksāmenam sagatavo Latvijas autoskolas, bet tikmēr teorētisko eksāmenu, atkarībā no transportlīdzekļa kategorijas, var apgūt gan autoskolā, gan patstāvīgi. CSDD eksāmens teorijā tiek sastādīts atbilstoši katrai kategorijai, tāpēc mēdz atšķirties eksāmena jautājumu un pieļaujamo kļūdu skaits.
CSDD eksāmens teorijā:
- A un B kategorijai sastāv no 30 jautājumiem 30 minūtēs. Pieļaujamo kļūdu skaits – 3 kļūdas.
- Kravas automobiļa vai autobusa vadītāja kvalifikācijas ieguvējam – uz 35 jautājumi 30 minūtēs, pieļaujamas 3 kļūdas.
- Mopēda vadītājiem tie ir 20 jautājumi 20 minūtēs, pieļaujamas 2 kļūdas.
Teorētiskais eksāmens ir datorizēts un eksāmena rezultātus vērtē speciāla datorprogramma
Teorētiskais eksāmens ir datorizēts un to var kārtot latviešu un krievu valodās. Testa atvēlētajā laikā uz visiem jautājumiem jāatbild pēc kārtas, proti, nav iespējas izlaist jautājumu un atgriezties pie tā vēlāk. Sagatavoties teorētiskajam eksāmenam var gan no ceļu satiksmes noteikumu (CSN) un uzdevumu grāmatām, gan pildot online testu CSDD mājaslapā, jo CSDD eksāmens teorijā sastāv no tiem pašiem jautājumiem.
Protams, var gadīties pamanīt kādu iepriekš neizskatītu jautājumu, tomēr lielākoties visam var sagatavoties jau iepriekš, tieši tam domāts CSDD eksāmens online, vienkārši rūpīgi jāiet cauri izmēģinājuma testam un jāseko līdzi arī nodarbībām autoskolā. Būtībā pats galvenais, apmeklēt visas autoskolas nodarbības un rūpīgi sekot mācību procesam. Ja pasniedzējs prot visu izskaidrot loģiski, tad CSDD eksāmens teorijā nesagādās problēmas. Protams, tas nenozīmē, ka var paļauties tikai uz autoskolas nodarbībām.
Pārbaudi zināšanas, pildot CSN testu online
Vislabāk, ja mājās tiek veltīts laiks CSN apgūšanai un jau minētajam CSDD teorētiskajam eksāmenam online, ko var pildīt viņu mājaslapā. Vienīgais, ko nekādā ziņā nevajadzētu darīt – „iekalt” jautājumus no galvas. Šādos gadījumos jāuzmanās no it kā pazīstamiem jautājumiem, jo atbilžu secība var būt sajaukta, līdz ar to, ja nav loģiskās domāšanas, var viegli kļūdīties.
Tēmas CSDD teorētiskajā eksāmenā:
- Latvijas Republikas ceļu satiksmes noteikumi;
- ceļu zīmes, apzīmējumi;
- drošas transporta līdzekļa vadīšanas tehniskie aspekti;
- vispārīgie noteikumi saistībā ar automobiļa ekspluatēšanas tiesībām;
- faktori, kuri var sekmēt avārijas izraisīšanu;
- ceļu satiksmes drošība un administratīvā, kriminālā un citu autovadītāja atbildība;
- pirmās medicīniskās palīdzības sniegšana;
- automobiļa uzbūves elementi, kuru stāvoklis var apdraudēt ceļu satiksmes kustības drošību.
Ja nav iepriekšēju zināšanu saistībā ar CSN, tad pirmajā brīdī varētu šķist, ka ir grūtāk nekā liekas. Bet jāsaka atkal, ka viss balstīts uz loģisku domāšanu un zināšanu māti – atkārtošanu. Galvenais, neskaidros jautājumus iziet atkal un atkal, līdz tie vairs nesagādā problēmas. Ja apmācība tiek veikta autoskolā, tad pēc teorētiskā kursa beigām būs autoskolas teorētiskais eksāmens un, ja tas ir veiksmīgi nokārtots, tad CSDD eksāmens teorijā jau ir tikai formalitāte.
Ja teorijas CSDD eksāmens nav nokārtots ar pirmo reizi, to drīkst veikt arī atkārtoti, bet ne ātrāk kā nākošajā darba dienā. Tikmēr, ja eksāmens nolikts veiksmīgi, tad vadītāji var gatavoties veikt braukšanas eksāmenu.