Ja jāizvēlas kāda no 200 autoskolām Latvijā – noteikti jāapsver iespēja par autoskolu Nr.1 Latvijā pēc pieejamības jeb filiāļu skaita. Kas to raksturo? Tā viennozīmīgi ir kvalitāte, attieksme un jauninājumi tehnoloģiskajos risinājumos. Presto Autoskola ir autoskolu nozares celmlauzis, kas turas pretī daudzu citu autoskolu agresīvajām un krāpnieciskajām mārketinga aktivitātēm, neapstājoties pie sasniegtā un sasniedzot aizvien jaunas uzvaras. Pašlaik mācību iestāde ir 5. lielākā Latvijā un pieejama jau 14 dažādās Latvijas pilsētās un Rīgā vien ir jau 14 filiāles. Ko tas nozīmē topošajam auto vadītājam? Mācības tuvāk mājām un ieekonomēts laiks ceļā. Lielākais jaunums – Presto Autoskola tagad arī Imantā, Ķekavā, Ikšķilē!
Continue reading “Presto Autoskola – plašākais skolu tīkls Latvijā!”Singapūras Satīns autoskola Presto atver jaunus izaicinājumus
Singapūras Satīns ir populāra hiphopa apvienība, kuras sastāvā ir vairāki jauni, uzņēmīgi, radoši puiši. Grupa debitēja 2015. gadā. Puišu miksteps tiek dēvēts par šokējoši skaistu un par vienu no izcilākajiem 2015.gada muzikālajiem projektiem. “Singapūras Satīna” menedžera Olafa vārdiem runājot, miksteps raksturo dziesminieku dzīves uzskatus un skarbo ikdienu, kā arī liek aizdomāties par dzīves vērtībām. Continue reading “Singapūras Satīns autoskola Presto atver jaunus izaicinājumus”
Evelīna Pārkere autoskola – viņa izvēlas Presto!
Autoskola Presto izceļas ar inovatīviem un mūsdienīgiem digitālajiem risinājumiem pat pasaules līmenī. Izaugsme no vienkāršās pieraksta sistēmas kladītē uz e-pieraksta sistēmu ir ideāla gan kursantiem, gan instruktoriem – caur savu Presto profilu instruktors redz, kuros laikos pie ir pierakstījušies braucēji. Kursantiem ir iespēja attālināti noslēgt līgumu un samaksāt par braukšanas nodarbībām tiešsaistē, sacensties ar citiem teorijas jautājumu nokārtošanā u.c. Continue reading “Evelīna Pārkere autoskola – viņa izvēlas Presto!”
Latvijas autoskolas reitingi – pamats labākās autoskolas izvēlei
Katram reizi dzīvē pienāk atbildīgais mirklis, kad gribas kļūt neatkarīgam un iegūt autovadītāja tiesības. Latvijā autoskolu ir ļoti daudz. Daudzsološi piedāvājumi un noslēpumainas mistiskas akcijas, papētot piedāvājumu klāstu Latvijā, birst kā no pārpilnības raga. Taču, pirms piekrist šķietami izdevīgam darījumam, ir vērts kritiski papētīt un izanalizēt autoskolu izmaksas, apmācību kvalitāti, kā arī atsauksmes par konkrēto pakalpojumu sniedzēju. Continue reading “Latvijas autoskolas reitingi – pamats labākās autoskolas izvēlei”
Labākā autoskola Latvijā – kur meklēt informāciju?
Latvijā atrast autoskolu ir ārkārtīgi vienkārši, jo tirgus ir plašs, skolas ir dažādas un cenu līmenis nav ļoti augsts un katrs var atrast sev piemērotāko. Neskatoties uz to, ir grūti izvēlēties. Tomēr aizvien vairāk un vairāk dzirdams par negodīgiem un melīgiem krāpnieciskiem gadījumiem, kas nonākuši pat Patērētāju tiesību aizsardzības centra redzeslokā. Lai parādītu reālo situāciju, kuras tad ir godīgas un negodīgas skolas, arī 2018. gadā tika veikts pētījums par Latvijas auto skolu nozari, kas atklāja daudzus interesantus faktus. Continue reading “Labākā autoskola Latvijā – kur meklēt informāciju?”
Autoskolas izvēle ir atbildīgs lēmums un jauns panākums dzīvē
Savs auto, brīvība un iespēja doties, kur vien deguns rāda. Tā vairs nav nekāda ekstra, tā ir dzīves nepieciešamība katram neatkarīgam, par sevi atbildīgam cilvēkam, kas vēlas plats plānot savu laiku un dienas gaitas. Tikt pie auto ir pavisam vienkārši, tam vajadzīgs vien pavairāk naudas, tomēr, lai ar savu jauno auto patiešām varētu laimīgi vizināties ir nepieciešams, kas vairāk. Jāiegūst auto vadītāja apliecība, kas nebūs tik vienkārši. Tam būs vajadzīgs darbs un pacietība, tomēr nekas nav neiespējams un ja apņēmība ir gana liela, tad pie apliecības varam tikt pavisam ātri. Continue reading “Autoskolas izvēle ir atbildīgs lēmums un jauns panākums dzīvē”
C1 kategorija un tās iegūšanas kārtība
C1 kategorija ir visi mehāniskie transportlīdzekļi, kuri neietilpst D1 vai D kategorijā, kuru pilna masa pārsniedz 3500 kilogramus, bet nepārsniedz 7500 kilogramus un kuri ir konstruēti un paredzēti ne vairāk kā astoņu pasažieru pārvadāšanai, neskaitot vadītāju, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kilogramus.
„C1” kategorijas vadītāja apliecību var iegūt jau no 18 gadu vecuma
C1 kategoriju var sākt mācīties jau no 16 gadu vecuma, bet tiesības var iegūt, ja persona ir sasniegusi 18 gadu vecumu. Tāpat jāņem vērā, ka vadītāja apliecība pieejama personām, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvija un kas regulāri uzturas valstī.
“C1” kategorijas iegūšanas kārtība:
- Teorijas kursi
- Mācību braukšana
- Skolas teorijas eksāmens
- CSDD teorētiskais un vadīšanas eksāmens
C1 kategorijas vadītāja apliecība pieejama tikai tad, kad ir veiksmīgi veikta apmācība kādā no Latvijas autoskolām un pēc tam nokārtoti arī CSDD eksāmeni. Autoskolā personai tiek likts pamats teorētiskajās zināšanās un tai tiek iemācītas vadīšanas iemaņas, kuras pārbauda autoskolas eksāmenos. Katrai autoskolai ir teorētiskais eksāmens, kas ir maksimāli pielīdzināts CSDD teorijas eksāmenam. Tikmēr vadīšanas eksāmens ir ne katrā no autoskolām un vislabāk būtu izvēlēties autoskolu, kur šī eksāmena nav.
CSDD eksāmeni teorijā un vadīšanā
Pirms CSDD eksāmena kārtošanas jāuzrāda šādi dokumenti:
- Pase vai vadītāja apliecība;
- Autoskolas izsniegta apmācības karte ar atzīmēm par pabeigtu teorētisko un vadīšanas apmācību;
- Medicīniskā karte, kur derīga C1 kategorija;
- Pirmās palīdzības kursu beigšanas apliecība.
Pēc veiksmīgi nokārtotiem autoskolas eksāmeniem persona tiek pielaista arī pie CSDD pārbaudēm. CSDD teorija tiek pārbaudīta datorizētā eksāmenā un sastāv no 35 jautājumiem, uz kuriem jāatbild 30 minūtēs. Eksāmena rezultātu vērtē speciāla datorprogramma un eksāmens ir nokārtots, ja pieļautas ne vairāk kā 3 nepareizas atbildes.
Tikmēr CSDD vadīšanas eksāmens noris vairākās kārtās, kas ietver zināšanu pārbaudi par transportlīdzekli, figūru izpildi un braukšanu ceļu satiksmē. Šim eksāmenam personu sagatavo autoskolas, gan teorētiskās apmācības procesā (Ceļu satiksmes noteikumi, ceļu satiksmes drošība), gan ar braukšanas apmācībā (sākumā ierobežotā mācību laukumā un, kad personas iemaņas ir pietiekamas, tad arī braukšanu ceļu satiksmē).
Pēc veiksmīgi nokārtoties CSDD eksāmeniem C1 kategorijas vadītāja apliecība derīga 5 gadus. Transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt C kategorijas transportlīdzekli, atļauts vadīt arī C1 kategoriju. Tikmēr personām, kurām ir tiesības vadīt C1 kategorijas transportlīdzekļus, ir tiesības vadīt arī specializētos tūristu transportlīdzekļus.
Autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā
Autoskolas Latvijā ir sava veida starpnieki starp topošo vadītāju un Ceļu Satiksmes Drošības direkciju (CSDD). Autoskolas pienākumos ir apmācīt topošos transportlīdzekļu vadītājus un sagatavot viņus lielajiem CSDD eksāmeniem, kas jānokārto, lai iegūtu tiesības. Pašlaik Latvijā tiek veiktas dažādu kategoriju mehānisko transportlīdzekļu apmācības un tās ir gan teorētiskās, gan praktiskās jeb vadīšanas apmācības. Tikai veiksmīgi nokārtots autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā dod iespēju tikt pielaistam pie CSDD eksāmeniem.
Teorijas eksāmens autoskolās ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam
Autoskolas eksāmens teorijā ļauj sagatavoties un parasti ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam. Teorētiskā apmācība parasti notiek jau iepriekš nokomplektētās grupās un katrs var pats izvēlēties kādā grupā vēlas atrasties, jo lekcijas tiek pasniegtas gan latviešu, gan krievu valodās. Teorētiskos priekšmetus (Ceļu satiksmes noteikumus, satiksmes drošību u.c.) māca profesionāli pasniedzēji, kuriem ir attiecīgās zināšanas un pasniedzēja apliecība.
Mācības notiek speciālās apmācības telpās un ar likumu ir noteikts, ka vienas teorētiskās nodarbības ilgums ir 45 minūtes. Parasti vienā dienā tiek pasniegtas ne vairāk kā 5 teorētiskās nodarbības. Pēc teorētiskās apmācības kursantam ir jānokārto autoskolas eksāmens teorijā, kas parasti ir ļoti līdzīgs CSDD eksāmenam (30 jautājumi 30 minūtēs, 3 pieļaujamās kļūdas). Dažreiz autoskolas teorijas eksāmenam ir stingrāki noteikumi, līdz ar to, nokārtojot šo autoskolas pārbaudi var mierīgi doties kārtot CSDD teoriju.
Teorētiskajās nodarbībās un autoskolas eksāmenā ietverti jautājumi par:
- ceļu satiksmes noteikumiem,
- pirmo palīdzību,
- transportlīdzekļa tehnisko stāvokli,
- ceļa zīmēm,
- braukšanu pa koplietošanas ceļiem,
- rīcību negadījumos,
- vadītāja tiesībām un pienākumiem u.c.
Vislabāk izvēlēties autoskolu, kur nav autoskolas braukšanas eksāmena!
Kursanti pie autoskolas braukšanas apmācības tiek pielaisti tikai tad, kad tie ir apguvuši Ceļu satiksmes noteikumu pamatzināšanas. Tāpat autoskolas izsniedz kursantam speciālu braukšanas mācību atļauju jeb apmācības karti. Braukšanu māca instruktori, kuriem ir instruktoru apliecība un vienas mācību stundas ilgums ir 45 minūtes. Sākumā šī braukšanas apmācība notiek ierobežotā laukumā, bet, uzlabojoties kursanta braukšanas iemaņām, apmācība tiek pārcelta arī uz koplietošanas ceļiem.
Pirms uzsākt braukšanas apmācību, jābūt zināšanām par:
- priekšrocības un rīkojuma, aizlieguma grupu ceļu zīmēm;
- ceļu satiksmes regulēšanu;
- braukšanas uzsākšanu un braukšanas virziena maiņu;
- transportlīdzekļu izkārtojumu uz brauktuves;
- braukšanu krustojumos.
Latvijā ir autoskolas, kurās ir braukšanas autoskolas eksāmens un ir arī tādas, kurā šī eksāmena nav. Labāki jau tomēr ir tie auto kursi, kur kursants tiek sagatavots un apmācīts braukšanā, bet, kur nav šī vadīšanas eksāmena. Kāpēc? Nereti tieši šis eksāmens kļūst par klupšanas akmeni, kas tikai aizkavē kursantu ceļā uz kārotās vadītāja apliecības iegūšanu. Īpaši slikti ir tad, ja autoskolas vadīšanas eksāmenā kursants tiek izgāsts speciāli, liekot viņam atkal un atkal maksāt par šo eksāmenu, tādējādi tas kļūst par peļņas avotu autoskolai.
Pat, ja autoskolas eksāmens vadīšanā tomēr notiek un tas sagādā problēmas, ir vērts pieteikties, piem., pie kāda privātā instruktora, kas varētu novērtēt kursanta braukšanas prasmi. Tādējādi varēs saprast, kursantam tiešām trūkst braukšanas iemaņu vai vaina ir autoskolā.
Pēc nokārtota autoskolas eksāmena teorijā un braukšanā (ja tāds ir), kursants iegūst tiesības doties kārtot CSDD eksāmenus. Ja kursanta iemaņas ir pietiekošas (kam pēc autoskolas eksāmenu pārbaudes tā arī jābūt, jo savādāk persona nemaz netiktu pielaista pie CSDD pārbaudēm) un eksāmeni ir nokārtoti veiksmīgi, tiek iegūta attiecīgās kategorijas vadītāja apliecība.
Ceļu satiksmes likums Latvijā
Ceļu satiksmes likums ir ceļu satiksmes tiesiskais pamats, kura mērķis ir noteikt ceļu satiksmes norises un ceļu satiksmes drošības organizatoriskos un tiesiskos pamatus Latvijā, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, vidi un personām piederošo mantu. Tāpat ceļu satiksmes likumā tiek noteikta mehānisko transportlīdzekļu īpašuma, turējuma un lietošanas tiesību iegūšanu. Ikviens interesents ar likumu var iepazīties likumi.lv mājaslapā.
Ar 2013.gadu Ceļu satiksmes likumā vairāki grozījumi
Ar 2013. gada 1.janvāri likumā ir izdarīti grozījumi un stājas spēkā sekojoši noteikumi:
- Motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kuriem valsts tehniskā apskate veikta līdz 2012.gada 31.decembrim, turpmākās valsts tehniskās apskates veic, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē.
- Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts izsniegtu vadītāja apliecību, kura neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 20.decembra direktīvā 2006/126/EK par vadītāju apliecībām noteiktajām prasībām, atļauts izmantot ne ilgāk kā līdz 2033.gada 19.janvārim.
Ceļu satiksmes likums sastāv no 8 nodaļām:
- 1 nodaļa – Vispārīgie noteikumi (izskaidroti likumā lietotie termini, tiesiskais pamats, ceļu satiksmes pārvalde un transportlīdzekļu tirdzniecības kārtība);
- 2. Nodaļa – Satiksmes drošības pamatnoteikumi uz ceļiem (prasības par ceļu aprīkojumu, ceļu pārvaldītāju pienākumi, satiksmes ierobežošana vai aizliegšana, projektēšana);
- 3. Nodaļa – Transportlīdzekļi un to reģistrācija (transportlīdzekļu izmantošana ceļu satiksmē un to reģistrācija, nodevu apmēri, reģistrācijai nepieciešamie dokumenti, atsavināšana u.c.)
- 4. Nodaļa – Ceļu satiksmes dalībnieku pienākumi un tiesības (ceļu satiksmes dalībnieku vispārīgie pienākumi un tiesības, transportlīdzekļu vadītāju/īpašnieku/turētāju tiesības un pienākumi, vadītāju apmācība un vadītāja apliecības izsniegšana, vecuma ierobežojumi u.c.);
- 5. Nodaļa – Transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laiks;
- 6. Nodaļa – Ceļu satiksmes organizācija;
- 7. Nodaļa – Administratīvās atbildības īpatnības ceļu satiksmes drošību reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpšanas gadījumos;
- 8. Nodaļa – Papildus noteikumi.
Ceļu satiksmes likumu var iegādāties arī grāmatnīcās
Ceļu satiksmes likumu var iegādāties arī grāmatas veidā, kas ir īpaši noderīga tiem, kas mācās kādā no Latvijas autoskolām un plāno iegūt autovadītāja apliecību. Lai arī mācību procesā vairāk tiek pievērsta uzmanība ceļu satiksmes noteikumiem, ceļu satiksmes likums tomēr nosaka visu ar ceļiem, autovadītājiem un transportlīdzekļiem saistītos noteikumus.
Ceļu satiksmes likums nav vienīgais pamats ceļu satiksmes noteikumiem, jo klāt nāk vēl citi likumi, Ministru kabineta normatīvie akti, Ceļu satiksmes noteikumi, valsts standarti, kā arī starptautiskie līgumi, kuru dalībvalsts ir Latvija.
„C” kategorija
C kategorija ir visi mehāniskie transportlīdzekļi, kuru pilna masa pārsniedz 3500 kilogramus un kuri neietilpst D kategorijā, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kilogramus. Lai iegūtu tiesības vadīt šādas kategorijas transportlīdzekļus, personai jābūt sasniegušai 21 gada vecumu un tai nepieciešams vismaz 2 gadu stāžs B kategorijas vadītāja apliecībai.
Lai iegūtu tiesības vadīt „C” kategorijas transportlīdzekļus jāiziet apmācība autoskolā
Kā jau noprotams, lai iegūtu C kategorijas vadītāja apliecību nepieciešams iziet apmācību kādā Latvijas autoskolām. Šīs kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecības iegūšanu var tikai pēc 2. gadu ilgas autovadītāja pieredzes (stāža) uzkrāšanas vadot B un C1 kategoriju transportlīdzekļus.
„C” kategorijas iedalījums:
- С1 kategorija – Mehāniskie transportlīdzekļi, kuru pilna masa pārsniedz 3500 kg, bet nepārsniedz 7500 kg un kuri neietilpst D kategorijā, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kg.
- С kategorija – Mehāniskie transportlīdzekļi, kuru pilna masa pārsniedz 3500 kg un kuri neietilpst D kategorijā, kā arī šādas kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kg. Apmācība ir iespējama no 19 gadu vecuma, valsts eksāmenu kārtošana un vadītāju tiesību iegūšana sākot no 21 gadu vecuma.
Pēc veiksmīgi pabeigtas autoskolas, personai ir jānoliek valsts eksāmeni. Tie ir CSDD eksāmeni teorijā un braukšanā. Teorijas eksāmens C kategorijai ir datorizēts un tas sastāv no 35 jautājumiem 30 minūtēs. Lai testu veiksmīgi noliktu, nedrīkst pieļaut vairāk par 3 kļūdām. Maksa par teorijas eksāmenu ir Ls 8.88.
Uz visiem eksāmena jautājumiem jāatbild pēc kārtas un teorētiskais eksāmens katram jākārto patstāvīgi, bez palīgmateriālu palīdzības. Ja eksāmens ir nokārtots, inspektors informē par pieteikšanos vadīšanas eksāmenam. Konkrēti šīs kategorijas vadīšanas eksāmens ilgst vismaz 45 minūtes. Maksa par vadīšanas eksāmenu ir Ls 34.88 un Ls 33.20 – atkārtotu vadīšanas eksāmenu. Pēc veiksmīgas vadīšanas eksāmena nokārtošanas CSDD nodaļā iespējams saņemt vadītāja apliecību.
„C” kategorija autoskolā-motoskolā Presto
Apmācības ilgums, ko ietver C kategorija, atkarīgs no paša topošā vadītāja uzcītības un pieredzes. Auto-motoskolā Presto apmācības ilgums ir 5 līdz 7 nedēļas. Braukšanas apmācību uzsāk jau pēc 2 teorētiskajām nodarbībām un braukšanas apmācības ilgst 15 akadēmiskās stundas (15 x 45 min.).
Pēc veiksmīgas apmācības jānokārto auto-motoskolas Presto teorētiskais eksāmens, kas sastāv no 35 jautājumiem, 30 minūtēs ar pieļaujamu 1 kļūdu. Tikmēr autoskolas eksāmena braukšanā nav, tāpēc topošais vadītājs var gatavoties CSDD eksāmeniem, par kuriem jau tika minēts iepriekš.
Arī apmācības izmaksas atkarīgas no perioda, cik ilgi tiek izieta C kategorija un vai kursantam nav nepieciešamas papildus nodarbības. Autoskolā – motoskolā Prestoviena vadīšanas praktiskā nodarbība izmaksā Ls 11.00. Tikmēr reģistrācija, dokumentu noformēšana, teorētiskā apmācība maksā Ls 50 un Ls 35 par medicīnisko komisiju un pirmās palīdzības kursiem, kopā ņemot. Protams, cenas autoskolu piedāvājumos atšķiras, tāpēc pirms apmācības uzsākšanas noteikti var atrast izdevīgāko variantu izskatot gan cenas, gan atsauksmes par konkrēto autoskolu.