Ja jāizvēlas kāda no 200 autoskolām Latvijā – noteikti jāapsver iespēja par autoskolu Nr.1 Latvijā pēc pieejamības jeb filiāļu skaita. Kas to raksturo? Tā viennozīmīgi ir kvalitāte, attieksme un jauninājumi tehnoloģiskajos risinājumos. Presto Autoskola ir autoskolu nozares celmlauzis, kas turas pretī daudzu citu autoskolu agresīvajām un krāpnieciskajām mārketinga aktivitātēm, neapstājoties pie sasniegtā un sasniedzot aizvien jaunas uzvaras. Pašlaik mācību iestāde ir 5. lielākā Latvijā un pieejama jau 14 dažādās Latvijas pilsētās un Rīgā vien ir jau 14 filiāles. Ko tas nozīmē topošajam auto vadītājam? Mācības tuvāk mājām un ieekonomēts laiks ceļā. Lielākais jaunums – Presto Autoskola tagad arī Imantā, Ķekavā, Ikšķilē!
Continue reading “Presto Autoskola – plašākais skolu tīkls Latvijā!”Singapūras Satīns autoskola Presto atver jaunus izaicinājumus
Singapūras Satīns ir populāra hiphopa apvienība, kuras sastāvā ir vairāki jauni, uzņēmīgi, radoši puiši. Grupa debitēja 2015. gadā. Puišu miksteps tiek dēvēts par šokējoši skaistu un par vienu no izcilākajiem 2015.gada muzikālajiem projektiem. “Singapūras Satīna” menedžera Olafa vārdiem runājot, miksteps raksturo dziesminieku dzīves uzskatus un skarbo ikdienu, kā arī liek aizdomāties par dzīves vērtībām. Continue reading “Singapūras Satīns autoskola Presto atver jaunus izaicinājumus”
Evelīna Pārkere autoskola – viņa izvēlas Presto!
Autoskola Presto izceļas ar inovatīviem un mūsdienīgiem digitālajiem risinājumiem pat pasaules līmenī. Izaugsme no vienkāršās pieraksta sistēmas kladītē uz e-pieraksta sistēmu ir ideāla gan kursantiem, gan instruktoriem – caur savu Presto profilu instruktors redz, kuros laikos pie ir pierakstījušies braucēji. Kursantiem ir iespēja attālināti noslēgt līgumu un samaksāt par braukšanas nodarbībām tiešsaistē, sacensties ar citiem teorijas jautājumu nokārtošanā u.c. Continue reading “Evelīna Pārkere autoskola – viņa izvēlas Presto!”
Latvijas autoskolas reitingi – pamats labākās autoskolas izvēlei
Katram reizi dzīvē pienāk atbildīgais mirklis, kad gribas kļūt neatkarīgam un iegūt autovadītāja tiesības. Latvijā autoskolu ir ļoti daudz. Daudzsološi piedāvājumi un noslēpumainas mistiskas akcijas, papētot piedāvājumu klāstu Latvijā, birst kā no pārpilnības raga. Taču, pirms piekrist šķietami izdevīgam darījumam, ir vērts kritiski papētīt un izanalizēt autoskolu izmaksas, apmācību kvalitāti, kā arī atsauksmes par konkrēto pakalpojumu sniedzēju. Continue reading “Latvijas autoskolas reitingi – pamats labākās autoskolas izvēlei”
Labākā autoskola Latvijā – kur meklēt informāciju?
Latvijā atrast autoskolu ir ārkārtīgi vienkārši, jo tirgus ir plašs, skolas ir dažādas un cenu līmenis nav ļoti augsts un katrs var atrast sev piemērotāko. Neskatoties uz to, ir grūti izvēlēties. Tomēr aizvien vairāk un vairāk dzirdams par negodīgiem un melīgiem krāpnieciskiem gadījumiem, kas nonākuši pat Patērētāju tiesību aizsardzības centra redzeslokā. Lai parādītu reālo situāciju, kuras tad ir godīgas un negodīgas skolas, arī 2018. gadā tika veikts pētījums par Latvijas auto skolu nozari, kas atklāja daudzus interesantus faktus. Continue reading “Labākā autoskola Latvijā – kur meklēt informāciju?”
Autoskolas izvēle ir atbildīgs lēmums un jauns panākums dzīvē
Savs auto, brīvība un iespēja doties, kur vien deguns rāda. Tā vairs nav nekāda ekstra, tā ir dzīves nepieciešamība katram neatkarīgam, par sevi atbildīgam cilvēkam, kas vēlas plats plānot savu laiku un dienas gaitas. Tikt pie auto ir pavisam vienkārši, tam vajadzīgs vien pavairāk naudas, tomēr, lai ar savu jauno auto patiešām varētu laimīgi vizināties ir nepieciešams, kas vairāk. Jāiegūst auto vadītāja apliecība, kas nebūs tik vienkārši. Tam būs vajadzīgs darbs un pacietība, tomēr nekas nav neiespējams un ja apņēmība ir gana liela, tad pie apliecības varam tikt pavisam ātri. Continue reading “Autoskolas izvēle ir atbildīgs lēmums un jauns panākums dzīvē”
Autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā
Autoskolas Latvijā ir sava veida starpnieki starp topošo vadītāju un Ceļu Satiksmes Drošības direkciju (CSDD). Autoskolas pienākumos ir apmācīt topošos transportlīdzekļu vadītājus un sagatavot viņus lielajiem CSDD eksāmeniem, kas jānokārto, lai iegūtu tiesības. Pašlaik Latvijā tiek veiktas dažādu kategoriju mehānisko transportlīdzekļu apmācības un tās ir gan teorētiskās, gan praktiskās jeb vadīšanas apmācības. Tikai veiksmīgi nokārtots autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā dod iespēju tikt pielaistam pie CSDD eksāmeniem.
Teorijas eksāmens autoskolās ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam
Autoskolas eksāmens teorijā ļauj sagatavoties un parasti ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam. Teorētiskā apmācība parasti notiek jau iepriekš nokomplektētās grupās un katrs var pats izvēlēties kādā grupā vēlas atrasties, jo lekcijas tiek pasniegtas gan latviešu, gan krievu valodās. Teorētiskos priekšmetus (Ceļu satiksmes noteikumus, satiksmes drošību u.c.) māca profesionāli pasniedzēji, kuriem ir attiecīgās zināšanas un pasniedzēja apliecība.
Mācības notiek speciālās apmācības telpās un ar likumu ir noteikts, ka vienas teorētiskās nodarbības ilgums ir 45 minūtes. Parasti vienā dienā tiek pasniegtas ne vairāk kā 5 teorētiskās nodarbības. Pēc teorētiskās apmācības kursantam ir jānokārto autoskolas eksāmens teorijā, kas parasti ir ļoti līdzīgs CSDD eksāmenam (30 jautājumi 30 minūtēs, 3 pieļaujamās kļūdas). Dažreiz autoskolas teorijas eksāmenam ir stingrāki noteikumi, līdz ar to, nokārtojot šo autoskolas pārbaudi var mierīgi doties kārtot CSDD teoriju.
Teorētiskajās nodarbībās un autoskolas eksāmenā ietverti jautājumi par:
- ceļu satiksmes noteikumiem,
- pirmo palīdzību,
- transportlīdzekļa tehnisko stāvokli,
- ceļa zīmēm,
- braukšanu pa koplietošanas ceļiem,
- rīcību negadījumos,
- vadītāja tiesībām un pienākumiem u.c.
Vislabāk izvēlēties autoskolu, kur nav autoskolas braukšanas eksāmena!
Kursanti pie autoskolas braukšanas apmācības tiek pielaisti tikai tad, kad tie ir apguvuši Ceļu satiksmes noteikumu pamatzināšanas. Tāpat autoskolas izsniedz kursantam speciālu braukšanas mācību atļauju jeb apmācības karti. Braukšanu māca instruktori, kuriem ir instruktoru apliecība un vienas mācību stundas ilgums ir 45 minūtes. Sākumā šī braukšanas apmācība notiek ierobežotā laukumā, bet, uzlabojoties kursanta braukšanas iemaņām, apmācība tiek pārcelta arī uz koplietošanas ceļiem.
Pirms uzsākt braukšanas apmācību, jābūt zināšanām par:
- priekšrocības un rīkojuma, aizlieguma grupu ceļu zīmēm;
- ceļu satiksmes regulēšanu;
- braukšanas uzsākšanu un braukšanas virziena maiņu;
- transportlīdzekļu izkārtojumu uz brauktuves;
- braukšanu krustojumos.
Latvijā ir autoskolas, kurās ir braukšanas autoskolas eksāmens un ir arī tādas, kurā šī eksāmena nav. Labāki jau tomēr ir tie auto kursi, kur kursants tiek sagatavots un apmācīts braukšanā, bet, kur nav šī vadīšanas eksāmena. Kāpēc? Nereti tieši šis eksāmens kļūst par klupšanas akmeni, kas tikai aizkavē kursantu ceļā uz kārotās vadītāja apliecības iegūšanu. Īpaši slikti ir tad, ja autoskolas vadīšanas eksāmenā kursants tiek izgāsts speciāli, liekot viņam atkal un atkal maksāt par šo eksāmenu, tādējādi tas kļūst par peļņas avotu autoskolai.
Pat, ja autoskolas eksāmens vadīšanā tomēr notiek un tas sagādā problēmas, ir vērts pieteikties, piem., pie kāda privātā instruktora, kas varētu novērtēt kursanta braukšanas prasmi. Tādējādi varēs saprast, kursantam tiešām trūkst braukšanas iemaņu vai vaina ir autoskolā.
Pēc nokārtota autoskolas eksāmena teorijā un braukšanā (ja tāds ir), kursants iegūst tiesības doties kārtot CSDD eksāmenus. Ja kursanta iemaņas ir pietiekošas (kam pēc autoskolas eksāmenu pārbaudes tā arī jābūt, jo savādāk persona nemaz netiktu pielaista pie CSDD pārbaudēm) un eksāmeni ir nokārtoti veiksmīgi, tiek iegūta attiecīgās kategorijas vadītāja apliecība.
Kā izvēlēties labākās autoskolas Rīgā?
Rīgā pieejami neskaitāmi autoskolu pakalpojumi un, lai neapjuktu to piedāvājumā, pirms autoskolas izvēles nepieciešams pievērst uzmanību vairākām būtiskām lietām. Autoskolas Latvijā sagatavo personas galvenajiem CSDD eksāmeniem, kurus veiksmīgi nokārtojot iespējams iegūt autovadītāja apliecību. Autoskolas Rīgā ar savu apmācību būtiski neatšķiras ar skolām citās pilsētās, jo vienas autoskolas filiāles var būt pieejamas visā Latvijā, tāpēc izvēles kritēriji parasti visur ir vienādi.
Izvēloties jebkuru autoskolu, ņem vērā klientu atsauksmes un autoskolas kursantu sekmību CSDD eksāmenos
Lai vislabāk uzzinātu, kuras autoskolas Rīgā ir tās labākās, vispirms nepieciešams pārbaudīt tās kursantu sekmību valsts eksāmenos, proti, Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijas (CSDD) mājaslapā var apskatīt statistikas datus par to cik sekmīgi ir konkrētās autoskolas teorētiskie un vadīšanas eksāmeni. Turpat iespējams uzzināt arī statistiku par pasniedzēju un instruktoru darbu. Protams, tīri cilvēcīgi var gadīties, ka autoskolā sekmīgs kursants, kas palaists pie CSDD eksāmeniem, to laikā pārāk uztraucas un tādējādi rada to slikto statistikas procentu.
Būtiskākie kritēriji, izdarot autoskolas izvēli:
- Autoskolas atrašanās vieta (tā kā autoskolas Rīgā koncentrējas lielā apjomā, tad ikvienam ir iespēja atrast sev piemērotu skolu);
- Autoskolas popularitāte (biežāk dzirdētās un Autoskola Credo, Gross, Auto Prieks, Autoskola Vanags, VIP autoskola , Fortūna, Mustangs, Presto u.c.);
- Apmācības maksa;
- Piedāvātās transportlīdzekļa kategorijas apmācība;
- Autoskolas telpas (vieglāk koncentrēties mācību procesam piemērotās telpās);
- Citu ieteikumi;
- Personīgie faktori (pazīst kādu instruktoru vai pasniedzēju un grib mācīties tieši pie viņa).
Pamatā tie, kuriem nav nekāda priekšstata par autoskolu, meklē informāciju autoskolu mājaslapās. Šajā gadījumā var pievērst uzmanību apmācības pieejai (gan teorētiskajā apmācībā, gan braukšanas, piem., ar kādu transportlīdzekļa modeli notiek braukšanas apmācība), kursu cenai, personālam un autoskolas atrašanās vietai un filiālēm. Runājot par solījumiem vai mājaslapās publicētajām citu cilvēku atsauksmēm jāsaka vien tas, ka viss vienmēr būs pozitīvs, jo katrs sevi reklamē kā māk.
Rūpīgi iepazīsties ar autoskolas līgumu!
Pirms autoskolas izvēles var paprasīt padomu saviem radiem vai draugiem, kuriem jau ir vadītāja apliecība, lai viņi sniedz padomu par to, kur labāk mācīties. Tā kā autoskolas Rīgā pieejamas ļoti plašā izvēlē, tad iespējams pat izstaigāt vairākas no tām un, piem., salīdzināt autoskolu līgumus, kam arī ir būtiska nozīme, lai Tu jau iepriekš zinātu ar ko rēķināties.
Autoskolas līgumā pievērs uzmanību:
- Klienta pienākumiem un tiesībām;
- Autoskolas pienākumiem un tiesībām;
- Apmācības maksājumiem un soda maksām;
- Eksāmena pieņemšanas un kārtošanas kārtībai (nosacījumiem, līguma derīguma termiņam)
Vislabāk izvēlēties autoskolas Rīgā, kurās nav jākārto braukšanas eksāmens. Nereti var gadīties, ka braukšanas nodarbības rit veiksmīgi, bet autoskolas braukšanas eksāmens ir kļuvis par lielo klupšanas akmeni. Tādā gadījumā var iziet nodarbības arī pie cita, piem., individuāla instruktora, kurš nestrādā konkrētajā autoskolā. Katrā gadījumā tā būs pieredze un arī pats varēsi objektīvi novērtēt kāpēc neveicas braukšanas eksāmenā. Bet vislabāk izvēlēties autoskolas, kur ir tikai vadīšanas auto kursi, pēc kuriem kursantam priekšā ir tikai CSDD vadīšanas eksāmens.
Runājot par instruktoriem, jau iepriekš autoskolā jāuzzina vai tai nav ierobežojumu braukšanas instruktoru izvēlē. Ja nav un vēlies mācīties pie kāda konkrēta cilvēka, tad nekādu problēmu, bet jāatceras, ka arī šeit nepieciešams oficiāls līgums. Līgums tas ir galvenais dokuments, piem., domstarpību gadījumā starp kursantu un autoskolu/instruktoru (nepamatota soda nauda, kursants sabojājis mācību auto u.tml.), tieši tāpēc jāpievērš uzmanība visiem līguma punktiem. Pat, ja strīds netiek atrisināts, iespējams vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (Rīgā, K. Valdemāra ielā 157, LV – 1013).
Ceļu satiksmes likums Latvijā
Ceļu satiksmes likums ir ceļu satiksmes tiesiskais pamats, kura mērķis ir noteikt ceļu satiksmes norises un ceļu satiksmes drošības organizatoriskos un tiesiskos pamatus Latvijā, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, vidi un personām piederošo mantu. Tāpat ceļu satiksmes likumā tiek noteikta mehānisko transportlīdzekļu īpašuma, turējuma un lietošanas tiesību iegūšanu. Ikviens interesents ar likumu var iepazīties likumi.lv mājaslapā.
Ar 2013.gadu Ceļu satiksmes likumā vairāki grozījumi
Ar 2013. gada 1.janvāri likumā ir izdarīti grozījumi un stājas spēkā sekojoši noteikumi:
- Motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kuriem valsts tehniskā apskate veikta līdz 2012.gada 31.decembrim, turpmākās valsts tehniskās apskates veic, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē.
- Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts izsniegtu vadītāja apliecību, kura neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 20.decembra direktīvā 2006/126/EK par vadītāju apliecībām noteiktajām prasībām, atļauts izmantot ne ilgāk kā līdz 2033.gada 19.janvārim.
Ceļu satiksmes likums sastāv no 8 nodaļām:
- 1 nodaļa – Vispārīgie noteikumi (izskaidroti likumā lietotie termini, tiesiskais pamats, ceļu satiksmes pārvalde un transportlīdzekļu tirdzniecības kārtība);
- 2. Nodaļa – Satiksmes drošības pamatnoteikumi uz ceļiem (prasības par ceļu aprīkojumu, ceļu pārvaldītāju pienākumi, satiksmes ierobežošana vai aizliegšana, projektēšana);
- 3. Nodaļa – Transportlīdzekļi un to reģistrācija (transportlīdzekļu izmantošana ceļu satiksmē un to reģistrācija, nodevu apmēri, reģistrācijai nepieciešamie dokumenti, atsavināšana u.c.)
- 4. Nodaļa – Ceļu satiksmes dalībnieku pienākumi un tiesības (ceļu satiksmes dalībnieku vispārīgie pienākumi un tiesības, transportlīdzekļu vadītāju/īpašnieku/turētāju tiesības un pienākumi, vadītāju apmācība un vadītāja apliecības izsniegšana, vecuma ierobežojumi u.c.);
- 5. Nodaļa – Transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laiks;
- 6. Nodaļa – Ceļu satiksmes organizācija;
- 7. Nodaļa – Administratīvās atbildības īpatnības ceļu satiksmes drošību reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpšanas gadījumos;
- 8. Nodaļa – Papildus noteikumi.
Ceļu satiksmes likumu var iegādāties arī grāmatnīcās
Ceļu satiksmes likumu var iegādāties arī grāmatas veidā, kas ir īpaši noderīga tiem, kas mācās kādā no Latvijas autoskolām un plāno iegūt autovadītāja apliecību. Lai arī mācību procesā vairāk tiek pievērsta uzmanība ceļu satiksmes noteikumiem, ceļu satiksmes likums tomēr nosaka visu ar ceļiem, autovadītājiem un transportlīdzekļiem saistītos noteikumus.
Ceļu satiksmes likums nav vienīgais pamats ceļu satiksmes noteikumiem, jo klāt nāk vēl citi likumi, Ministru kabineta normatīvie akti, Ceļu satiksmes noteikumi, valsts standarti, kā arī starptautiskie līgumi, kuru dalībvalsts ir Latvija.
Auto kursi – kā nepajukt plašajā piedāvājumā?
Tas, cik ilgā laikā iespējams iegūt kāroto vadītāja apliecību atkarīgs ne vien no kursanta uzcītības, bet lielā mērā arī no autoskolas un braukšanas instruktora izvēles. Pašlaik Latvijā ir milzīgs autoskolu piedāvājums un atbilstoši auto kursi pieejami ikvienam. Tomēr, lai nenāktos vilties savā pirmajā izvēlē, pirms autoskolas jāpievērš uzmanība vairākiem būtiskiem kritērijiem, kas beigu beigās ļaus ietaupīt gan laiku, gan arī naudu.
Kā izvērtēt, kur iziet auto kursus ir vislabāk?
Auto kursi sastāv gan no teorētiskās, gan braukšanas apmācības un visi, protams, sola tikai to labāko: zemu mācību maksu, atlaides, labākos instruktorus. Tomēr, lai neapjuktu plašajā auto kursu piedāvājumā, pirmais, ko var izdarīt – vienkārši pārbaudīt autoskolas sekmības procentus, ko var izdarīt CSDD mājaslapā. Tur iespējams iegūt informāciju par sev interesējošu statistiku par to, kā kursanti nokārto autoskolu teorētiskos un praktiskos eksāmenus. Tāpat, iespējams apskatīt kursantu sekmību pie konkrēta pasniedzēja un instruktora.
Protams, reāli statistikas dati palīdz autoskolas un instruktora izvēlē, tomēr jāatceras, ka ne vienmēr slikti dati liecina par sliktu apmācību. Dzīvē var gadīties dažādi un iespējams, ka kursants, kurš uzrādījis labus rezultātus vienkārši apjūkst eksāmenā, līdz ar to arī veido nesekmīgu statistiku. Tieši tāpēc jāpievērš uzmanība arī citiem faktoriem.
Pirms izvēlēties auto skolu, pievērs uzmanību tam, kādi ir:
- Autoskolas tiesības un pienākumi;
- Klienta tiesības un pienākumi;
- Noteiktie obligātie maksājumi;
- Kārtība, kādā tiek kārtoti autoskolas noteiktie eksāmeni (prasības, nosacījumi, vai ir skolas braukšanas eksāmens, eksāmena derīguma termiņš utt.);
- Kārtība, kādā tiek risināti strīdi un nesaskaņas.
Ar šo informāciju iespējams iepazīties autoskolas līgumā.. Tāpat arī rūpīgi jāizlasa līgums, ja to slēdzat arī pie instruktora. Noteikti jāpārbauda vai nav ietverti punkti, piem., par nesamērīgi lielu vai nepamatotu soda naudu, kas rodas, piem., mācību procesā sabojājot auto. Tad vislabāk izvēlēties citu instruktoru vai auto skolu. Tomēr, galvenais, lai auto kursi tiktu veikti formāli jeb, lai tiktu izsniegti visi dokumenti. Nesaskaņu gadījumā, balstoties uz noslēgto līgumu, iespējams vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Teorētiskā apmācība
Būtībā auto kursi, neatkarīgi no autoskolas, ietver visu nepieciešamo apmācību, ko regulē „Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām”, kas izdoti saskaņā ar „Ceļu likumu”. Protams, pasniegšanas maniere atšķiras un nereti tas ir iemesls, kāpēc viena no autoskolām ir labāka par citām. Tomēr, ņemot vērā programmas, tad kursantam teorētiskajās nodarbībās iemāca ceļu satiksmes noteikumus, satiksmes drošību, automobiļu tehniskās prasības, autovadītāja tiesības un pienākumus u.c. Teorētiskā apmācība parasti norisinās grupās un vienas nodarbības ilgums ir 45 minūtes.
Pēc teorētiskās apmācības kursantam ir jānoliek autoskolas teorijas eksāmens, lai pēc tam varētu arī likt valsts jeb CSDD teorijas eksāmens. Pēc veiksmīga teorijas eksāmena nolikšanas kursantam ir iespēja likt arī CSDD braukšanas eksāmenu.
Braukšanas apmācība
Braukšanas eksāmena minimālais stundu skaits ir 14 stundas, kur viena nodarbība ilgst 45 minūtes. Par braukšanas nodarbību laiku un vietu iespējams vienoties individuāli, tāpat, ir iespēja mācīties braukt gan autoskolā, gan, piem., pie kāda privāta instruktora. Pēc autoskolas apmācībām ir iespējams, ka skolā vajag kārtot arī braukšanas eksāmenu, tomēr to nepieprasa visas autoskolas. Pat labāk, ja auto kursi tiek kārtoti skolā, kur nav šī braukšanas eksāmena (jo nereti auto skolas tikai gūst ienākumus vairakkārt pārbaudot kursantu).
Tikmēr, ar vai bez skolas braukšanas eksāmena, pēc veiksmīga apmācību procesa, kursantam ceļā uz vadītāja apliecību, veiksmīgi jānokārto tikai CSDD braukšanas eksāmens. Tomēr jāatceras, ka CSDD eksāmeni jānokārto trīs gadu laikā, pēc tam kad ir pabeigti autoskolas kursi.